PDA

You are viewing a trimmed-down version of the SkyscraperPage.com discussion forum.  For the full version follow the link below.

View Full Version : Montreal a backwater burg?

Pages : [1] 2

Lyle
05-03-2007, 05:14 PM
I personally think hiring a British trendoid to "brand" Montreal to be a waste of money and an exercise in idiocy, but I thought I would throw this out for rebuttal and general derision.

Montreal a backwater burg? The politicians don't seem to mind

KONRAD YAKABUSKI

From Thursday's Globe and Mail
May 3, 2007 at 6:03 AM EDT

MONTREAL — Jean Drapeau left Montreal in debt and permanently traumatized by his legacy of white elephants, hideous urban planning and one-man government. But he sure as heck put his city on the map.

That was painfully clear last week as nostalgic Montrealers lived it up like it was 1967 all over again. Only it's not. And 40 years after the magic of Expo 67 made Montreal a global hot spot, a prototype for the 21st-century city, the Quebec metropolis is mired in a crisis of confidence.

Montreal is the slowest-growing major city in Canada. It's at the bottom of the heap in per capita income among the continent's most populous agglomerations. Its infrastructure is literally crumbling and its cultural institutions, through no fault of their own, have become unremarkable and second-rate compared with Toronto's better-financed museums, theatres and concert halls.

When Simon Anholt, a British expert in location branding, arrived in Montreal last year, he thought he'd landed in Kazakhstan. A few months ago, the head of the city's tourism promotion agency said Montreal was dirty and ugly and an increasingly tough sell. Forget Expo-sized aspirations. These days, Montrealers just dream of being able to drive to work without wrecking their alignment or taking the bus without getting whiplash, so wide, deep and prolific are the city's potholes.

Oh, sure, Montreal is still edgy and artsy. Its dynamic street life is still unrivalled in Canada, possibly on the planet. But a city cannot live on Arcade Fire alone. Montreal needs some economic heat, too. Without it, decline is inevitable.

How does Montreal avoid becoming Pittsburgh - with better restaurants?

Mayor Gérald Tremblay has a blueprint. He calls it Montréal 2025, that being the target date for making the city one of the continent's most prosperous. The plan has three major focuses: on fostering a knowledge-based economy, transforming a seedy part of downtown into a hub for the arts, and redeveloping a vast swath of the city's waterfront. There's also a $10-billion plan to replace the city's leaky, century-old pipes and $3.4-billion to patch the roads.

It's an apple-pie vision. But then again, Mr. Tremblay is an apple-pie kind of guy. He's so conscientious, his idea of a business lunch is not the table d'hôte at Toqué, but Wendy's Chili, which he expensed 17 times last year. One working dinner for the Mayor and three advisers cost taxpayers an outrageous $21.53. You get the picture.

But Montreal's problems are so much bigger than its mayor. It's got terrible demographics, with the oldest population and fewest university grads on the continent. It's hopelessly overgoverned, with a city hall and 64 councillors, 19 boroughs with separate councils, and an agglomeration council. It's broke, with a finite revenue base that puts all of the tax burden on property owners. And, worst of all, it gets no respect from the provincial government, its ultimate master.

In February, Mr. Tremblay pleaded for more fiscal flexibility, explaining that without the ability to diversify (and no doubt increase) its tax base, Montreal faced a budget deficit of almost $300-million next year and $700-million by 2013. Why for, instance, does Montreal have to pay to clean up the mess from the Jazz Fest, when Quebec (and Ottawa) reap all the sales taxes on the souvenir mugs and T-shirts?

Mr. Tremblay hoped to get an answer from Jean Charest when the Premier gave a campaign speech before the Board of Trade in March.

Nada. The mayor was downtrodden. But he shouldn't have been surprised. Mr. Charest, who admittedly is not exactly flush, has governed since 2003 as if Montreal was a distraction, rather than the economic engine of the province. Two long-promised mega-hospitals - a key component of the knowledge-based economy Mr. Tremblay dreams of - are only marginally closer to realization now than they were when Mr. Charest first took office.

Then again, when Mr. Charest has paid attention to Montreal - for instance, by undoing a 2001 amalgamation and allowing 14 boroughs to "separate" from Montreal in 2005 - it's hardly been to the mayor's advantage.

Montreal's electoral map has for so long been etched in stone - the city's west-end ridings vote Liberal, the east end for the Parti Québécois - that politicians have nothing to lose by snubbing the city's mayor. Quebec's hard-up regions (that is, everything outside Montreal) are a fixation for the provincial government. Reduced to a minority and essentially shut out of rural Quebec in the March election, Mr. Charest's Liberals are hardly going to change that now.

The next provincial election will not be won or lost on the Island of Montreal. But Montreal will undoubtedly be the loser.

kyakabuski@globeandmail.com

malek
05-03-2007, 06:41 PM
he has some good points, but I won't bother, its the Globe and Mail after all.

Il y a un plaisir malin de se moquer de Montréal et du Québec au sein de la presse anglophone, alors ça donne quoi de se casser la tête avec ça.

La ville fait ce qu'elle a faire, c'est pas un certain kakabusi qui va venir nous donner la leçon.

habsfan
05-03-2007, 07:56 PM
je ne suis pas d'Accord avec toi Malek. Je ne crois pas que cet article sert qu'a "rabaisser" Montréal, mais plutôt démontrer que nous avons des problèmes majeurs à régler! En passant, je crois que Konrad Yakabuski est résident de Montréal.

Montreal is the slowest-growing major city in Canada.

ça c'est vrai!

It's at the bottom of the heap in per capita income among the continent's most populous agglomerations.

ça aussi. 26ième sur 26. c'est poche!

Its infrastructure is literally crumbling and its cultural institutions, through no fault of their own, have become unremarkable and second-rate compared with Toronto's better-financed museums, theatres and concert halls.

Tu ne peux pas nier ça! Pendant que Toronto investit des centaines de millions$ dans la culture, ici on investit des millions$ seulement!

Oh, sure, Montreal is still edgy and artsy. Its dynamic street life is still unrivalled in Canada, possibly on the planet. But a city cannot live on Arcade Fire alone. Montreal needs some economic heat, too. Without it, decline is inevitable.

Couldn't have said it better myself!

But Montreal's problems are so much bigger than its mayor. It's got terrible demographics, with the oldest population and fewest university grads on the continent. It's hopelessly overgoverned, with a city hall and 64 councillors, 19 boroughs with separate councils, and an agglomeration council. It's broke, with a finite revenue base that puts all of the tax burden on property owners. And, worst of all, it gets no respect from the provincial government, its ultimate master.

Encore une fois, il a raison!

Tant e t aussi longtemps que la région de Montréal sera sous représentée à l'assemblé national,(42% des circonscription mais représente 48% de la population) rien ne changera! Montréal demeurrera pauvre comparé au reste de L'amérique du Nord.

elsonic
05-03-2007, 08:43 PM
wow il connaît Arcade Fire, méchante culture le gars...

autrement, sur la gouvernance impossible de la ville et le mépris du provincial, il a plutôt raison.

Lyle
05-03-2007, 09:45 PM
Yakabuski était journaliste au Devoir avant de sauter au Globe and Mail...

Lyle
05-03-2007, 09:49 PM
fewest university grads on the continent.

Pas vrai. Montréal a 11 % de la population canadienne, mais 15 % de ces diplômés universitaires. Et le Québec a le plus haut taux de doctorats au pays.

ToxiK
05-04-2007, 02:56 AM
Pas vrai. Montréal a 11 % de la population canadienne, mais 15 % de ces diplômés universitaires. Et le Québec a le plus haut taux de doctorats au pays.

Il arrive souvent que les journaux anglophones dénigrent Montréal seulement pour le plaisir mais pas cette fois. La plupart de ses propos ne sont que trop vrais. Le gouvernement provincial se fout de Montréal et met les régions au centre de ces préoccupations malgré le fait que Montréal est le coeur économique du Québec (c'est la réalité et il faudrait que les autres villes et régions du Québec l'accepte un jour. Le but n'est pas de montréaliser le Québec mais simplement donner les moyens à Montréal d'atteindre son plein potentiel et ainsi contribuer davantage au Québec.). Les montréalais sont par contre les principaux artisans de leurs malheurs. Aux élections, ils votent toujours pour le même parti (à 2 ou 3 comtés près). Un poteau téléphonique serait élu dans le West Island en autant qu'il soit Libéral. On pourrait dire la même chose dans l'est pour le PQ. Quand les montréalais en auront assez de se faire f**rrer, ils n'auront qu'à choisir de voter pour un autre parti. Quand tous les comtés de Montréal deviendront des prix à aller chercher pour les partis plutot que des acquis, alors ça va commencer à bouger...

West_aust
05-04-2007, 03:49 AM
Un Quebec en santé passe par un Montreal vivant, dynamique et prospere. Comme Habsfan l'as dit, Montreal represente quand meme presque 50% de la population, les gouvernements on tout a gagner a faire que Montreal soit prospere.

WHY-T
05-04-2007, 07:13 AM
Je ne suis pas assez connaissant des affaires politiques et tout. Mais je veux juste lancer mon impression en etant un habitant general. Je trouve que Montreal, comparer aux autres villes comme Toronto ou Vancouver, n'est souvent pas assez proactive face aux developements economiques ou autres investissements. On a beau avoir des projets de reves, mais il ne semblent pas toujours faire les merveilles que prevu. Je me demande des fois est-ce que c'est un probleme avec la culture ou mentalite quebecoise ou francophone? Il semble qu'on n'arrive pas marketer notre ville, et capitaliser ce qu'on peut offrir, aussi bien que les autre villes. (e.g. Int'l Film Fest, Just pour Rire,...)

On met souvent beaucoup d'emphase sur les aspects sociaux. Pas que je suis contre ca, mais je crois qu'il faut vraiment batir un base solide (economie forte) pour supporter tout le reste. Vaut mieux avoir un bon moteur pour fonctionner la machine que d'essayer de garder chaque element en marche un par un.

habsfan
05-04-2007, 01:32 PM
Et le Québec a le plus haut taux de doctorats au pays.

Ohh! J'ai des doutes! As tu des stats pour "backer" ton affirmation!?

habsfan
05-04-2007, 01:35 PM
Quand tous les comtés de Montréal deviendront des prix à aller chercher pour les partis plutot que des acquis, alors ça va commencer à bouger...

tu as entièrement raison.

On met souvent beaucoup d'emphase sur les aspects sociaux. Pas que je suis contre ca, mais je crois qu'il faut vraiment batir un base solide (economie forte) pour supporter tout le reste. Vaut mieux avoir un bon moteur pour fonctionner la machine que d'essayer de garder chaque element en marche un par un.

dommage qu'il n'y a pas plus de gens qui pensent comme ça!

Lyle
05-04-2007, 02:31 PM
Ohh! J'ai des doutes! As tu des stats pour "backer" ton affirmation!?

Oui -- j'ai fait la recherche auprès de StatsCan afin de répondre à un article de Quebec-bashing qui disait la même chose dans Maclean's Magazine. StatsCan m'a envoyé un spreadsheet excel démontrant que le Québec a le plus haut taux des gens qui possedent un doctorat au Canada.

Maclean's disait aussi que nous sommes un gang de "deadbeats" (citation exacte) entre autre parce qu'on est les moins eduqués au Canada en termes de baccalaureats universitaires. Pas vras, ça non plus ; on est dans le "middle of the pack" et les pauvres provinces d'Alberta, la Columbie-Brittannique et la Saskatchewan ont des taux de réussite universitaire plus bas que nous autres.

Et de loin, dû au système des Cegeps, le Québec a le plus haut taux des diplômés au niveau collègial.

Je peux vous envoyer par courriel les tableaux excel démontrant tout cela si vous voulez.

habsfan
05-04-2007, 02:35 PM
Je peux vous envoyer par courriel les tableaux excel démontrant tout cela si vous voulez.

that would be great. thanks! I'll PM you my e-mail address.:cheers:

malek
05-04-2007, 02:58 PM
Habsfan: ce que cet auteur dit sur la (grosse) gouvernance de Montreal et sa sous representivite c'est vrai, moi meme et plusieurs autres forumeurs disent la meme chose.

Mais c'est la maniere de passer le message que j'aprecie pas, "backwater burg" en titre a cote de Montreal dans un quotidient "national", voyons donc. C'est de la provocation pure et simple, comment veux-tu preter attention au reste de son article?

Est-qu'un auteur ecrit Vancouver "crackheads and hobo hotspot" ? ou Toronto " kings of navel gazing maniacs ? " hehehe

En plus ca viens du globe and mail, c'est dans le meme pack que la National post, mcleans et d'autres dans mon esprit, rien de positif ne viendra d'eux... Les americains et etrangers bizarrement trouve beaucoup de positif dans Montreal que nos cousins canadiens, tu trouves pas ca bizzare?

habsfan
05-04-2007, 03:47 PM
Je trouve que tu te laisses emporter un peu sur cet article. Bon, Da'ccord, le titre aurait pu être mieux, mais en aucun temps est ce que j'ai eu limpression que l'auteur méprise Montréal ou la dénigre!

Il ne fait que relater les probléemes que Montréal aura à faire face bientôt, sinon, comme qu'il le dit, on va se retrouver comme Cleveland ou Pittsburgh...ce qui n'est pas un compliment!

C'mon le Globe est vraiment moins mauvais que le National Post ou Macleans. Ils sont un peu plus ouvert et moins conservateur!

chris
05-04-2007, 04:14 PM
Montreal is not a "backwater burg", but it does have its faults. We do have one of he worst demographics in Canada (or maybe even in North America). our infrastructure is crumbling, and we don't have that "business friendly" spirit that many other cities have across Canada and North America. Instead of picking on the author and the newspaper, I think we should focus on the message and on the facts. What can we do to once again make Montreal one of the most prosperous cities on the continent? How can we improve? Montreal does have some positive aspects (some of them were mentioned in the article), but some things need to improve as well.

Lyle
05-04-2007, 07:31 PM
C'mon le Globe est vraiment moins mauvais que le National Post ou Macleans. Ils sont un peu plus ouvert et moins conservateur!

Ça, c'est vrai. Mais admettons que le titre est vraiment mensongere. Pas la faute du journaliste (qui n'écrit pas les titres), mais du journal.

malek
05-04-2007, 08:18 PM
Si on devait mettre Montréeal comme point sur une courbe représentant les 15 dernières années, ou allez vous la mettre? sur une courbe descendante ou ascendante?

Je pense honnêtement que beaucoup d'efforts par différentes authorités locales pour que Montréal soit sur une courbe ascendante et je crois que Montréal est sur une courbe ascendante.

habsfan
05-04-2007, 08:50 PM
Ça, c'est vrai. Mais admettons que le titre est vraiment mensongere. Pas la faute du journaliste (qui n'écrit pas les titres), mais du journal.

Bon point!

Si on devait mettre Montréeal comme point sur une courbe représentant les 15 dernières années, ou allez vous la mettre? sur une courbe descendante ou ascendante?

ascendante, bien sûr! Mais la courbe est prèsque "flat" comparé à plusieurs autres villes avec lequel nous sommes em compétition!

chris
05-05-2007, 04:28 AM
Bon point!

ascendante, bien sûr! Mais la courbe est prèsque "flat" comparé à plusieurs autres villes avec lequel nous sommes em compétition!

AND, la courbe is starting a lot lower than any other north american city.

elsonic
05-06-2007, 05:43 AM
man lâchez la compétition : faut conserver ses acquis, son patrimoine, sa gastronomie, sa culture, ses loyers bas, sa musique, sa simplicité, sa streetlife, ses parcs, ses bars, ses festivals, son métro, ses arbres, son monde, tout ce que vous voulez.

on n'est pas en compétition avec les autres. si les autres villes sont en crise de croissance, c'est qu'elles sont ados. Montréal est une ville adulte et bien assumée qui n'a pas de besoin de grossir mais de rester cool. et au chapitre du cool, on est dans le top ten mondial avec San Francisco, Melbourne, Buenos Aires et Barcelone.

est-ce que vous en tant que personne, vous vous comparez tant que ça? barbecue, grossuer de queue et marge de crédit?

laissons Toronto et Vancouver grossir tant qu'elles le veulent. elles en ont bien besoin. ça ne veut pas dire qu'elles deviendront des villes magiques parce qu'elles sont grandes que nous.

Jollysnork
05-06-2007, 01:08 PM
From the American perspective, Montreal used to be Canada's Jewel in the Crown. Unfortunately, that jewel has been pawned off to T-zero and Vancouver, making Montreal a romantic afterthought, still very appealing to tourists and travel mags. I am always struck by people assuming Toronto when I say I had lived in Canada. For too long, La Metropole has been at the center of a tug of war between the dueling capitals. How can Montreal better flex its muscle? One way is to control more of its own tax base. But why hasn't any mayor since Camilien Houde stood up to the governments, especially at election time? One reason could be incompetence at city hall, another could be lack of risk taking or choosing sides, forcing the issue. And yet another could simply be a focus on grandiose projects (a la Drapeau) in favor of getting the little things done right. Remember Jane Jacobs? Are there any lessons or best practices that could be borrowed from Mike Bloomberg here in New York?
Montreal an international city? I don't think so. Time to reclaim the mantle, but how? Despite its problems, Montreal still is the only Canadian place with a big city feel to it. Toronto seems provincial and very comfortable being at the center of Canada. Montreal could be so much more. I know there are a lot of ex pats pulling for the city to rise from its ashes. Nevertheless, in the end, I believe cities reach an equilibrium. Just look to Europe for clues into the future. Toronto will continue to prosper and probably max out at 6 million people, or a similar size to the other lake cities like Chicago. Montreal will also likely max out at 6 million, but at a much slower pace and with a much lower income per cap.
Politics are one way to set a change, but they aren't the only way. I welcome comments on what other ways to make Montreal great, the way it should have been.

Rnr_ss
05-06-2007, 02:35 PM
Backwater burg sa pourrait ce traduire par quoi en français....:koko: ?

habsfan
05-06-2007, 04:29 PM
on n'est pas en compétition avec les autres.

Ça mon cher Elsnorro, c'est un point de vue simpliste. C'mon Man! Le monde est TOUJOURS en compétition. C'est comme ça que le monde fonctionne!

man lâchez la compétition : faut conserver ses acquis, son patrimoine, sa gastronomie, sa culture, ses loyers bas, sa musique, sa simplicité, sa streetlife, ses parcs, ses bars, ses festivals, son métro, ses arbres, son monde, tout ce que vous voulez.

JE suis d'Acord qu'il faut garder ses acquis, mais à la vitesse que les choses avancent ici, non seulement avons de la misère à garder ses acquis(car trompes toi pas, nous sommes en traîn d'en perdre) nous avons de la misère à améliorer ses mêmes acquis!

Plus longtemps que ça stagne ici, plus que ce sera difficle dans le futur.

Je n'en reviens pas que tu ne vois pas ça!

habsfan
05-06-2007, 04:31 PM
Good post Jolly!

Nevertheless, in the end, I believe cities reach an equilibrium. Just look to Europe for clues into the future. Toronto will continue to prosper and probably max out at 6 million people, or a similar size to the other lake cities like Chicago. Montreal will also likely max out at 6 million, but at a much slower pace and with a much lower income per cap.

I seriously doubt Toronto will max out at 6 million people...they will reach that number in less than 10 years. As for MOntreal, i think we'll max out at 4 million people. The growth here is too slow for us to even think that we'll make it to 6 million people!

steve81
05-06-2007, 06:25 PM

on n'est pas en compétition avec les autres. si les autres villes sont en crise de croissance, c'est qu'elles sont ados. Montréal est une ville adulte et bien assumée qui n'a pas de besoin de grossir mais de rester cool. et au chapitre du cool, on est dans le top ten mondial avec San Francisco, Melbourne, Buenos Aires et Barcelone.

est-ce que vous en tant que personne, vous vous comparez tant que ça? barbecue, grossuer de queue et marge de crédit?

laissons Toronto et Vancouver grossir tant qu'elles le veulent. elles en ont bien besoin. ça ne veut pas dire qu'elles deviendront des villes magiques parce qu'elles sont grandes que nous.

Alors si je comprend bien il faudrait s'assoir sur ses lauriers et regarder Montréal continuer à se détériorer (regarde les infrastructures)? Cette attitude me semble défaitiste. Montréal a le potentiel pour se développer davantage. Montréal stagne présentement.

Montréal est comme un ancien château qui s'est détérioré avec le temps et qui aurait besoin d'être rénové et agrandi. Cependant, on ne peut pas le faire parce que le seigneur (le gouvernement provincial) qui est propriétaire du château et des terrains ruraux avoisinants (la province) se fou du château et se concentre seulement sur les développement des terrains ruraux. Le seigneur habite à l'autre bout de ses terrains ruraux dans un petit manoir (la Ville de Québec) et n'en a rien à cirer de son château, car tous ses locataires continuent de lui faire des chèques en blanc de toute façon.

Avec le PQ qui s'auto-détruit et le mouvement souverainiste qui est en train de devenir marginal, les votes à Montréal ne seront peut-être plus cimentés dans la dynamique fédéraliste-souverainiste et peut-être que les partis politiques provinciaux devront s'intéresser davantage à Montréal. Mais pour l'instant, ce sont encore les régions qui décident de l'agenda.

Jollysnork
05-06-2007, 11:32 PM
Sorry Habsfan, can't agree. There is no reason Toronto should break the mold of the other lake cities, especially Chicago. Consider that 50% of their concentric land mass is water. Sooner or later, economics and space will catch up. Note I said 6M or as big as Chicago - which may be 8M for all I know! Also, keep in mind that my time frame spans more than a couple of decades - say 50 to 100 years. A lot can happen, and usually does, to shift current demographic trends - consider the last 50 years of Montreal. The point of my previous post was not to debate demographic projections, but to field ideas of how Montreal could better position itself for a better economic future. I think the New York experience is interesting. In the 1970s, the City actually went bankrupt. Not because it was poor, but because it badly managed its tax base. I would think Montreal needs to break free of Quebec City's grip on its finances. Knowing a bit about Quebec politics, that doesn't seem likely. I would shoot to change things at the political level using Ottawa as an ally. The Feds have a vested interest in prying Montreal away from QCity. Play one off the other, but take a risk and choose a side. The floor is open...

PS Pour mes confreres francophones, mon argument n'a rien avoir avec le debat linguistique, ni nationaliste. C'est plutot une question de mieux gere l'avenir d'une ville qui nous est chere. Que ca soit au Quebec ou au Canada, je m'en fou. L'important est l'avenir de la metropole.

habsfan
05-07-2007, 01:13 AM
Note I said 6M or as big as Chicago - which may be 8M for all I know!

Ahh, OK! But I still think Toronto will be fine in teh next 50 years. They've had constant and impressive growth oer the past 60 or 70 years, and there are no signs of it slowing down.

As for Montreal, well i hope you'Re right and that we can right the ship (actually, i pray that we can fix things) but not in the current situation. If things continue, thiungs will just get worse fro the city!

Alors si je comprend bien il faudrait s'assoir sur ses lauriers et regarder Montréal continuer à se détériorer (regarde les infrastructures)? Cette attitude me semble défaitiste. Montréal a le potentiel pour se développer davantage.

bon point!

Jollysnork
05-07-2007, 03:49 AM
[QUOTE=habsfan;2818682]Ahh, OK! But I still think Toronto will be fine in teh next 50 years. They've had constant and impressive growth oer the past 60 or 70 years, and there are no signs of it slowing down.

As for Montreal, well i hope you'Re right and that we can right the ship (actually, i pray that we can fix things) but not in the current situation. If things continue, thiungs will just get worse fro the city!

La seule chose que je sais, est que les demographiques d'aujourd'hui, changerons demain. Et les autres? Commentaires?

francely57
05-20-2007, 12:36 AM
On voit bien qu'il y a bien des choses à faire pour remettre Montréal sur ses rails.

Mais quels sont les éléments déclencheurs qui, dans l'ordre, devrait lancer notre rattrapage?

ToxiK
05-20-2007, 05:34 AM
On voit bien qu'il y a bien des choses à faire pour remettre Montréal sur ses rails.

Mais quels sont les éléments déclencheurs qui, dans l'ordre, devrait lancer notre rattrapage?

Je crois qu'il y a trois clés pour la relance de Montréal (et du Québec en entier):

-Éducation, formation et re-formation: Ça veut dire avoir une main d'oeuvre ultra-compétente. Je ne parle pas uniquement de diplômes universitaires mais aussi de formation professionnelle et même l'ajout simple d'habiletés précises comme une nouvelle langue ou l'apprentissage d'un nouveau logiciel. Il faudra aussi comprendre que quand on parle de Montréal, on parle aussi de la banlieue. Ça veut dire de Mirabel à Chambly, de l'Assomption à Mercier, de Vaudreuil à Contrecoeur.

-Les infrastructures et spécialement le transport en commun: Bien qu'il ne faille pas oublier les infrastructures de communications, d'énergie et de tuyauteries, les infrastructures de transports sont capitales. Il faudra compléter le réseau routier de la région (et le réparer...), améliorer nos aéroports et mettre beaucoup l'accent sur le transport ferroviaire et maritime (nous avons une des plus grande autoroute bleue baignant tout autour de Montréal). Finalement (et surtout), le transport en commun et le transport actif. La région de Montréal gaspille des milliards de dollars par année pour un mode de transport économiquement inefficace. On paye 25 000$ pour acheter une voiture qui dort 90% du temps et dont sa principale utilisation est de prendre de la place (à la maison, au magasin, au travail, dans des embouteillages, etc.). De plus, la plus grande partie de l'argent mit dans l'automobile sort du Québec. Si nous pouvons convaincre le plus de gens possible d'utiliser le transport en commun plutôt que l'automobile, il y aurait plus d'argent qui ne sortirait pas de la ville et il se dépenserait moins globalement pour le transport. L'argent ainsi économisé par les usagers du transport en commun pourrait être dépensé ailleurs créant des emplois ici plutôt que dans les usines d'assemblage à l'extérieur du Québec.

-L'utilisation optimale des ressources (hyper-efficacité): Cette troisième clé inclue en partie les deux autres: Il faut que chaque travailleur puisse avoir l'emploi le plus payant qu'il puisse occuper, qu'il soit le plus productif possible. Évidement, cette vision représenterait la perfection et est donc impossible. Il faut essayer de s'en rapprocher le plus possible en sachant que la perfection est inatteignable. Le transport en commun est un mode de transport économiquement plus efficace que l'automobile. En gros, utiliser optimalement ses ressources, c'est éviter le gaspillage. Le recyclage est une mesure qui va dans ce sens (je ne crois pas que le Québec soit assez riche pour gaspiller autant de matières premières). L'économie d'énergie, les bâtiments verts, la géothermie sont d'autres mesures efficaces. Une meilleure utilisation du sol représente très bien ce que peut faire une ville pour améliorer ses ressources. Un terrain vacant ne rapporte pas de taxes, ne crée pas d'emplois (ou si peu). Un terrain de stationnement est aussi un terrain sous utilisé. Les terrains des routes, même achalandées, pourraient être mieux utilisés. N’oublions pas les ressources humaines. Ce qui peut être fait plus efficacement par une machine devrait être fait par une machine. Il faut moderniser nos méthodes de production même si ça coûte des emplois. Il faudra alors re-former les travailleurs pour leur permettre de se trouver un emploi plus qualifié et, probablement, plus payant.

Ce sont trois pistes de solutions qui je crois pourraient aider Montréal à remonter la pente.

samne
05-20-2007, 05:45 AM
I started visiting MTL in the early 90's. I remember seeing "A Louer" in every other window back then and Vieux MTL was nothing but a ghost town.

The city has definitely turned around since. OK its not seeing the kind of boom as some other CDN cities, but MTL's been there done that in the 60's-70's. It's already layed out the urban infrastructure that some other less mature counterparts are experiencing.

iamthewalrus
05-20-2007, 03:29 PM
excellentes solutions Toxik.
moi je rajouterais: diminuer la bureaucratie....c'est beaucoup trop compliqué et long pour commencer quelquechose ici

samne youre right..Montreal really improved in the last 10-15 years...old montreal and other streets like st-laurent came back to life and they are plenty of other examples like that...we dont have great big projects like we used to but its more pleasant to live in Montreal now (rather than in the 80's)

ToxiK
05-20-2007, 07:04 PM
excellentes solutions Toxik.
moi je rajouterais: diminuer la bureaucratie....c'est beaucoup trop compliqué et long pour commencer quelquechose ici

C'est vrai. Ça s'inclue dans l'utilisation optimale des ressources et dans l'efficacité. Les fonctionnaires n'ayant que comme seule utilité d'augmenter la bureaucratie seraient des ressources beaucoup mieux déployées autrement.

pscantland
05-22-2007, 02:07 PM
À propos des gradués universitaires et autres...

Le problème avec les chiffres est qu'on leur fait dire à peu près n'importe quoi selon le point de vue que l'on prend : la VILLE de Montréal n'a pas tant de gradués universitaires mais la RÉGION (la grande ville) a un des taux les plus élevé. C'est un exemple où le journaliste se borne à la VILLE seulement... parcontre il n'y a d'habitude aucun scrupule pour un journaliste à sortir des chiffres régionaux lorsque l'on perle de valeur des maisons, par exemple. Comme si Laval ou Saint-Eustache ou Chambly n'était pas dans la mouvance montréalaise.

d_jeffrey
05-22-2007, 06:13 PM
Encore une fois, c'est un problème de taxes et de consitution. Pourquoi il y a 3 niveaux de gouvernements (ville, province et fédéral) qui doivent approuver un projet? C'est tripler les coûts! Aussi, la taxation basée sur la valeur de la propriété ne fait aucun sens, ça motive les gens à rester en banlieue, là où les coûts des infrastrutures sont les plus hauts. Pourquoi le gars qui habite au centre-ville dans une tour à condo subventionne la construction de routes à St-Clin-Clin. Les taxes devraient être basées sur la grandeur du terrain, et le type que c'est, et non pas sur la valeur. Puisque plus grand terrain veut dire plus grand coût d'infrastructures, au moins ça ferait plus de sens.

En attendant, MTL va crouler en décripitude. Mais c'est encore un peu de la mentalité francophone, au lieu d'aimer le succès, c'est la jalousie qui s'installe, et le nivellement par le bas. "Même si j'ai pas travaillé, j'ai droit aux mêmes choses que toi!" En attendant, et comme bien d'autres francophones, je vais rester en Ontario, au moins je me fais moins avoir par le gouvernement dans la "redistribution" (voir vol) des richesses.

Et contrairement aux autres, je ne favorise pas l'éducation, mais le leadership, quelque chose qui manque dument dans l'éducation des Québécois en général. La richesse ne se fait pas par l'intelligence, mais par l'investissement personnel et la passion dans des projets qui vont donner kekchose à la société.

Lyle
05-22-2007, 06:25 PM
^ LOL. Moi, en tant qu'anglophone et montréalais, je vais rester dans une ville dynamique avec une culture vivante. Là où je peux travailler fort mais avec l'assurance qu'il y a un peu de justice sociale et que les services publics que je finance avec mes impôts vont m'aider moi aussi. Un endroit qui favorise pas le « leadership » mais davantage de démocratie.

d_jeffrey
05-22-2007, 06:37 PM
^ LOL. Moi, en tant qu'anglophone et montréalais, je vais rester dans une ville dynamique avec une culture vivante. Là où je peux travailler fort mais avec l'assurance qu'il y a un peu de justice sociale et que les services publics que je finance avec mes impôts vont m'aider moi aussi. Un endroit qui favorise pas le « leadership » mais davantage de démocratie.

Vous me faites rire avec votre justice sociale... Volez paul pour habiller pierre, mais c'est pas grave, pierre va voter pour moi. C'est carrément ça votre justice sociale. La mère monoparentale qui a 3 enfants, elle avait juste à y penser avant d'en avoir 3 jeunes..., la responsabilisation! Assez de la société pour payer pour les problèmes individuels...

Aussi, je n'ai rien à aider les malades, et ceux dans le besoin, mais la pauvreté, quand t'es en santé, c'est quelque chose d'abherrant. Il y a toujours moyen de travailler pour s'en sortir.

Et pour répondre a ta ville dynamique, tu est allé à Toronto ou Vancouver dernièrement?! Montréal est laissée dans la poussière... Même Ottawa commence à être plus intéressant, faut le faire...

Lyle
05-22-2007, 06:39 PM
^ Bonne vie à Ottawa, où votre prospérité dépend de la redistribution de la richesse au niveau pancanadien...

d_jeffrey
05-22-2007, 06:43 PM
^ Bonne vie à Ottawa.

Wow, bravo pour la réplique, tu gagneras surement un concours de débat! Je sais pas pourquoi je vivrais dans une ville de toute façon, ya tellement à voir sur cette planète!

kool maudit
05-22-2007, 06:50 PM
MTL va crouler en décripitude. Mais c'est encore un peu de la mentalité francophone, au lieu d'aimer le succès, c'est la jalousie qui s'installe, et le nivellement par le bas. "Même si j'ai pas travaillé, j'ai droit aux mêmes choses que toi!"

i mean, you've got to realize what a ridiculous generalization this is...although from work i've done in ottawa, i know how much of your media has that sort of talk-radio, angry-white-male tone to it.

your exaggerations are hysterical.

d_jeffrey
05-22-2007, 06:53 PM
i mean, you've got to realize what a ridiculous generalization this is...although from work i've done in ottawa, i know how much of your media has that sort of talk-radio, angry-white-male tone to it.

your exaggerations are hysterical.

Je sais pas, j'ai jamais écouté les médias à Ottawa, je ne suis pas d'ici, j'ai vécu pas mal partout au Canada, alors! J'e n'y ai déménagé que l'an passé. Et oui, les "generalization" sont parfois troublantes de vérité, mais ils faut les prendre pour s'améliorer, et pas tuer le messager.

kool maudit
05-22-2007, 06:56 PM
it is just hard to have lived in montreal since the 1990s, see the progress, and then still call the city decrepit.

d_jeffrey
05-22-2007, 07:00 PM
it is just hard to have lived in montreal since the 1990s, see the progress, and then still call the city decrepit.

Maybe you just haven't see what is being done elsewhere? Just look at your highway system, it will cost billions just in the Montréal region, a billion just for the spag junction of the 20/15. How do you think people will be able to afford that? Taxes are already high enough. What is needed is invidual leadership, to create wealth, not waiting for other bridges to fall.

malek
05-22-2007, 07:01 PM
wow Ottawa qui vit littéralement sur le siffonnement des ressources d'un océan à l'autre et il viens nous faire la morale.

d_jeffrey
05-22-2007, 07:05 PM
wow Ottawa qui vit littéralement sur le siffonnement des ressources d'un océan à l'autre et il viens nous faire la morale.

Tu me fais rire toi! J'ai habité plus longtemps à Montréal qu'à Ottawa!!! Et c'est quoi ces affaires d'attaques personnelles. Et en passant, je dis pas qu'Ottawa est mieux, seulement pour la façon de gérer l'argent. Je m'en fou carrément de quoi vous pensez des autres villes, moi je préfère vivre ma vie et prendre le meilleur de chaque ville, et ça change pas que MTL est entrain de crever.

malek
05-22-2007, 07:07 PM
quelle attaque personnelle???

get a grip of yourself.

iamthewalrus
05-22-2007, 08:34 PM
wow. d jeffrey, je pensais que j'exagerais souvent par mes propos trop direct, mais là je pense que tu me bats.....il y a un peu de vrai dans tes propos, c'est vrai qu'il y a des ges qui profite du système et c'est frustrant .....moi je trouve que Montréal s'en sort pas mal mieux depuis quelques années...tu t'inspire peut être un peu trop de Howard Galganov....

pscantland
05-22-2007, 08:50 PM
Relaxation... ça prend des cours de r-e-l-a-x-a-t-i-o-n...

Mais la ville va s'en tirer. Des milliards? Y'en aura quand ce sera le temps... tout s'en vient : nouvel échangeur, nouvelle Bonaventure, nouveau pont Champlain... c'est pas parce qu'on tire sur le pissenlit qu'il va pousser plus vite.

C'est sûr que les fusions/défusions/confusions et l'hyperstructurite aigüe qui nous a été assénée il y a 4 ans n'aide en rien parcontre...

habsfan
05-23-2007, 12:29 PM
Just look at your highway system, it will cost billions just in the Montréal region, a billion just for the spag junction of the 20/15. How do you think people will be able to afford that?

Just goes to show how ignorant you are! Of course rtoad systems in Calgary or Vancouver will be in better shape, those cities were little towns when Montreal was already a metropolis.

d_jeffrey
05-23-2007, 01:52 PM
Just goes to show how ignorant you are! Of course rtoad systems in Calgary or Vancouver will be in better shape, those cities were little towns when Montreal was already a metropolis.

How is that ignorant? Of course I know that, but the difference is these cities will be in better shape financially. The only exception would be Ontario cities, but the government there started to give additional taxation powers. Seriously people, you give me too little credit here.

habsfan
05-23-2007, 04:49 PM
How is that ignorant? Of course I know that, but the difference is these cities will be in better shape financially. The only exception would be Ontario cities, but the government there started to give additional taxation powers. Seriously people, you give me too little credit here.

we'll have this same discussion in a fewe years once the Olympics in vancouver are long forgotten and the oil boom in Alberta will slow down dramatically!

d_jeffrey
05-23-2007, 05:29 PM
we'll have this same discussion in a fewe years once the Olympics in vancouver are long forgotten and the oil boom in Alberta will slow down dramatically!

I disagree, the Vancouver olympics are now UNDER budget, and the debt for Alberta is zero. This alone is a major difference from previous decisions in Québec. (as Vancouver will now have hosts both Expo and Olympics)

What the original story was all about, is that cities are actually moving faster than Montréal, and while Montréal has MORE catch up to do, they're doing little to actually catch the other cities, even less to surpass them.

malek
05-23-2007, 06:39 PM
hahaha underbudget vancouver olympics... it shows that you're either ignorant or a shit disturber.

Have a nice day, ... troll.

pscantland
05-23-2007, 07:31 PM
Et c'est ainsi qu'Habsfan et Malek tirent la chasse d'eau pour un autre troll sur le forum de SSP...

À chaque fois qu'un copain un peu naîf et agressif se pointe il faut toujours qu'ils s'organisent pour le rouler dans la farine et qu'il devienne "la joke de newfie" du forum. C'est agaçant à la fin... ... on pourrait leur laisser un petit moment de gloire, non?

malek
05-23-2007, 07:47 PM
je comprends pas... t'aimes ca les trolls?

steve81
05-23-2007, 08:21 PM
hahaha underbudget vancouver olympics... it shows that you're either ignorant or a shit disturber.

Have a nice day, ... troll.

Une simple recherche sur internet t'aurait démontré qu'il a raison...

On time, on budget: Games cheaper than expected
http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/RTGAM.20070508.woly20100508/BNStory/National/home

2010 Vancouver Olympics to cost less than expected
http://thechronicleherald.ca/Sports/834267.html

pscantland
05-23-2007, 08:33 PM
Mmmmhhh, voyons... frais de contingence... n'a pas encore jamais été audité par une firme externe, mais est "sérieusement" détaillé (parlez-moi de chiffres sérieux!)... et 3 ans à faire... et 100M en poche... pour des jeux Olympiques...

Une simple lecture sur Internet aurait montré que rien n'est gagné et que si le passé est garant de l'avenir ça va tout prendre le bord...

Ceci étant dit le deal avec Orca Bay est pas mal...

Il ne faut pas se coucher sur la peau de l'ours avant de l'avoir tué...

Mais le VANOC fait bien de publiciser la bonne nouvelle dès maintenant pour inspirer confiance dans de futurs investisseurs/partenaires. Comme on dit dans ma famille, et je viens d'une famille d'irlandais donc je sais de quoi je parle : "Il faut battre son frère pendant qu'il est chaud..."

big W
05-23-2007, 08:44 PM
The Vancouver Olympics may or may not make money. There has been billions spent on road and transit infrastructure and that to me should not be considered part the money for the games. The line to connect the skytrain to the airport is a good investment and would have been built regradless as its needed infrastucture as is the widening of the highway to Whistler from Vancouver. I guess we will see if the games leave a huge debt legacy like Montreal or not but we will not find that out until the spring of 2010 when the games are finished and the numbers are calculated.

big W
05-23-2007, 08:57 PM

Habsfan we will see for sure. But in the past even when the first boom in Alberta ended in the eighties and the province "tanked" economically, Alberta was still ahead of the rest of Canada. This time it may be better off due to the growth of the population base of ALberta but time will tell. I agree with you regarding the Olympics in Vancouver. It may usher in an era of prosperity like the expo did for Vancouver or it may leave it with a debt legacy like Montreal.

I will give d jeffery this. Montreal is having its best growth in ages but it is still growing slower than other major cities in Canada. One only needs to look at comparing Montreal 40 years ago to Toronto and then compare them today. Toronto of today is now siginifcantly larger and richer than Montreal, has a faster growing economy and population, has better infrastructure etc. Its no longer fair to compare the 2 centres in this regard but 40 years ago Montreal has the upper hand. Short term may show jumps, but long term trends have shown to favour other places in Canada over Montreal. I for one hope things will slowly change for the better but I am not holding my breath. At the end of the day I think this article is to provoke this type of discussion and if it is looked upon as construtive critisism then the article was good if not, then the message looks like it may have fallen on deaf ears.

habsfan
05-23-2007, 09:18 PM
Habsfan we will see for sure. But in the past even when the first boom in Alberta ended in the eighties and the province "tanked" economically, Alberta was still ahead of the rest of Canada. This time it may be better off due to the growth of the population base of ALberta but time will tell. I agree with you regarding the Olympics in Vancouver. It may usher in an era of prosperity like the expo did for Vancouver or it may leave it with a debt legacy like Montreal.

When i mentionned Vancouver and the Olympics, i wasn't really tqalking about if the Games would make a profit or not. In my opinion, the games of 2010 have a good chance to make a profit, because since the 84 olympics in L-A, T-V Rights have SKYROCKETED to crazy proportions, which almost guarantee that a city should not lose money on Olympics....unlike 30 years ago, when T-V rights where almost non-existant. anyways...

What i was talking about is that Vancouver might be on an upswing right now as all the hoopla and the enthusiasm for the olympics is doing alot for the city, but when it'll be all over(let's say 5 years from now) I'll be curious to see how the economy will be doing.

AS far AS Calgary is concerned, it's in a class of its own. They rely on Oil for the booms. It's not like they did anything spectacular. Dump oil anywhere in teh world and the people of that region will usually benefit from it!

malek
05-23-2007, 09:23 PM
Une simple recherche sur internet t'aurait démontré qu'il a raison...

On time, on budget: Games cheaper than expected
http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/RTGAM.20070508.woly20100508/BNStory/National/home

2010 Vancouver Olympics to cost less than expected
http://thechronicleherald.ca/Sports/834267.html

justement :rolleyes:

Cost overruns delay Olympic rink (http://www.canada.com/vancouversun/news/westcoastnews/story.html?id=74473f36-02d7-4c57-8eb8-5ca02c074bf7)
http://www.canada.com/vancouversun/news/westcoastnews/story.html?id=74473f36-02d7-4c57-8eb8-5ca02c074bf7

Vancouver Olympic budget woes only the beginning: critics
http://www.dominionpaper.ca/canadian_news/2006/03/01/vancouver_.html

bravo champion, tu sais utiliser google:tup: (mais t'est pas le seul)

iamthewalrus
05-23-2007, 09:39 PM

I will give d jeffery this. Montreal is having its best growth in ages but it is still growing slower than other major cities in Canada. One only needs to look at comparing Montreal 40 years ago to Toronto and then compare them today. Toronto of today is now siginifcantly larger and richer than Montreal, has a faster growing economy and population, has better infrastructure etc. Its no longer fair to compare the 2 centres in this regard but 40 years ago Montreal has the upper hand. Short term may show jumps, but long term trends have shown to favour other places in Canada over Montreal. I for one hope things will slowly change for the better but I am not holding my breath. At the end of the day I think this article is to provoke this type of discussion and if it is looked upon as construtive critisism then the article was good if not, then the message looks like it may have fallen on deaf ears.

^
Well Toronto sure did some great progress in the last 40 years while on the other hand Montreal and Quebec made some big mistakes in planning the future.....but Toronto also had a lot of help.....I mean in less than 20 years they welcomed the biggest banks in Canada (banque de Montreal, Royal Bank,) and some other big companies (Sun life).....etc....(big companies that used to be here)...some of those left because of bill 101....(I mean what a shitty reason and lack of respect that his)
that sure helps a city to get a boost in its economy...
Montreal really had some tuff times and its barely waking up right now....actually I think the city is doing much better than most people want to think, companies are actually staying here now and are even coming here instead of leaving...the municipal government is finally putting some pressure to improve infrastructure and finances.....the greater Montreal is growing fast (Laval being the fastest growing city in the province)....there's a small baby boom in the city (schools are full and they are kids everywhere....I actually cant remember seeing so many babies...).

of course where not doing as well as Alberta who has oil and Toronto who is still doing great......I wouldnt be suprise to hear after the Olympics that Vancouver has a deficit .....I mean it's usually what happens after those big events....and even Vancouver is suffering from the Alberta oil.....

the diversification in Montreal's economy is probably going to help us in the long run.....

so anyways I just wanted to say that Montreal is doing better than some want to give us credit for ......and we shouldnt feel bad when comparing to Calgary because they're just lucky to have oil.......we could have a even better economy if we had oil in our backyard....

malek
05-23-2007, 09:44 PM
we already found oil... but we just need more of it hehehe ;)

big W
05-23-2007, 10:02 PM
What i was talking about is that Vancouver might be on an upswing right now as all the hoopla and the enthusiasm for the olympics is doing alot for the city, but when it'll be all over(let's say 5 years from now) I'll be curious to see how the economy will be doing.

Habsfan I agreed with you with regards to Vancouver and the Olympics. I did say it could have a hangover, or it could usher in a new era of prosperity.

big W
05-23-2007, 10:12 PM
AS far AS Calgary is concerned, it's in a class of its own. They rely on Oil for the booms. It's not like they did anything spectacular. Dump oil anywhere in teh world and the people of that region will usually benefit from it!

That may be the case for Calgary, but Calgary does not equal Alberta. The province is slowly growing beyond oil so while Calgary could have some problems if Oil goes to $20/ brl I doubt we will see the crash like the 80's in Edmonton.

big W
05-23-2007, 10:13 PM
we already found oil... but we just need more of it hehehe ;)

But Malek a couple greasy bums begging for change on Ste Catherines are not the type of oil we are talking about.

malek
05-23-2007, 10:19 PM
But Malek a couple greasy bums begging for change on Ste Catherines are not the type of oil we are talking about.

hahahaha

I think Quebec produces 10-20 barrels a day of oil... we need more of it damn it hehehe

big W
05-23-2007, 10:30 PM
hahahaha

I think Quebec produces 10-20 barrels a day of oil... we need more of it damn it hehehe

What the boys in Quebec City are looking to buy a few law firms now and make them crown corps or are they increasing the number of Members in the National Assessmbly?

Anyways back to the topic, saying Montreal is doing well when compared with its recent past but that does not mean it is no longer losing ground on other major Canadian cities or in the case of Toronto still losing ground on them.

d_jeffrey
05-23-2007, 10:53 PM
Et c'est ainsi qu'Habsfan et Malek tirent la chasse d'eau pour un autre troll sur le forum de SSP...

À chaque fois qu'un copain un peu naîf et agressif se pointe il faut toujours qu'ils s'organisent pour le rouler dans la farine et qu'il devienne "la joke de newfie" du forum. C'est agaçant à la fin... ... on pourrait leur laisser un petit moment de gloire, non?

Excuse moi, mais j'ai pas de leçons à prendre ni d'Habsfan ni de Malek, s'ils ne sont pas capable d'argumenter comme des gens civilisés, c'est pas mon problème, d'ailleurs, les autres ont confirmé mes propos... je suis ingénieur de formation, j'étudie pas mal juste ça des infrastructures, alors, pour le troll, on passera...

d_jeffrey
05-23-2007, 10:55 PM
justement :rolleyes:

bravo champion, tu sais utiliser google:tup: (mais t'est pas le seul)

Et toi t'as demontrer que tu savais pas lire ;), tes articles montre une augmentation pour des spécifités de l'ensemble des olympiques, et non pas pour le projet en général. Et ton autre article date de 2006.... alors que ceux de Steve_81 sont au moins actuels.

iamthewalrus
05-23-2007, 11:00 PM
^
t pas le seul avec des études ici non plus....Malek et habsfan sont probablement autant si non plus informés que toi sur ce qui se passe à Montréal entre autre.pis pour les arguments on repassera, comparé Montréal plusieurs fois centenaires avec des villes comme Vancouver et Calgary qui commencent depuis peu à s'affirmer au plan international c'est un peu tirer par les cheveux..... les problèmes d'infratructures on est en train de les arrangés.....dans 100 ans tu pense pas que ces villes vont pas avoir de problèmes aussi ?....

commeje t dit plus haut ta raison sur certains point ....mais tout n'est pas noir ou blanc......

d_jeffrey
05-23-2007, 11:30 PM
^
t pas le seul avec des études ici non plus....Malek et habsfan sont probablement autant si non plus informés que toi sur ce qui se passe à Montréal entre autre.pis pour les arguments on repassera, comparé Montréal plusieurs fois centenaires avec des villes comme Vancouver et Calgary qui commencent depuis peu à s'affirmer au plan international c'est un peu tirer par les cheveux..... les problèmes d'infratructures on est en train de les arrangés.....dans 100 ans tu pense pas que ces villes vont pas avoir de problèmes aussi ?....

commeje t dit plus haut ta raison sur certains point ....mais tout n'est pas noir ou blanc......

Non, sauf se faire traiter de troll parcque les gens ne veulent plus argumenter, ça je trouve ça tirer par les cheveux, et insultant. J'ai dis que pour être une grande ville comme autrefois, montréal doit mettre les bouchées doubles, pas seulement pour rattrapper, mais pour déppasser les autres villes canadiennes. Et pour ça, il faut qui est un cadre financier adapté aux réalités différentes. Montréal doit s'adapter plus vite que les autres villes, hors, ce n'est pas le cas. Comme l'article original fait mention, c'est que Montréal va à contre courant. Oui, il y a eu d'énormes améliorations à Montréal depuis 15 ans, sauf ce n'était pas ça le sujet original, c'est que les autres villes, elles AUSSI avancent, et à un pas plus rapide que Montréal. Les gens peuvent croirent que Montréal avance à un rythme effrainé, sauf ceux qui ont visité les autres villes canadiennes voient une toute autre image.

Pour que Montréal réussisse, il faut faire revenir les riches, et non pas les chasser. C'est la population la plus mobile. Et pour ceux qui vont répondre, oui, mais à Montréal ya les arts, ect... si tout ces gens déménagement dans une autre ville (ce qui est justement arrivé à Toronto), c'est que les artistes vont y déménager aussi, parcque c'est là qui est l'argent et la clientèle. Je suis extrêmement capitaliste, sauf ça change pas que c'est ça qui mène le monde et les projets, la population va suivre.

malek
05-23-2007, 11:54 PM
Quand tu dis que Montréal va crever tu insultes chacun de nous au plus haut point monsieur.

Tu t'entends pas parler?

J'ai laissé passé ça au début pour permettre la discussion, mais tu continues à t'affirmer comme un troll de première classe, alors ça ne vaut pas la peine de discuter avec toi, tu vois les choses d'une façon et tu ne tiens pas à changer ta perception.

pscantland
05-24-2007, 12:07 AM
(...) je suis ingénieur de formation, j'étudie pas mal juste ça des infrastructures, alors, pour le troll, on passera...

Quelqu'un peut me dire pourquoi tous les trolls finissent par dire ça? Pourquoi?

pscantland
05-24-2007, 12:11 AM
Je veux dire : "Je sais que je dis des choses énormes mais j'ai étudié... Je me jugez pas sur les textes que j'ai écrit! Jugez moi sur les études que j'ai fait... J'ai beau écrire comme un pied, parler comme un pied, penser comme un pied... j'ai, herrr, j'ai... Aye! C'est qui l'cave?!?!"

d_jeffrey
05-24-2007, 12:13 AM
Quelqu'un peut me dire pourquoi tous les trolls finissent par dire ça? Pourquoi?

Wow, sérieusement, c'est pas fort comme réplique, l'autre qui est insulté parcque Montréal est entrain de crever, et qui peut pas prouver qui a du leadership assez fort pour renverser la situation. ET personne qui peut me réplique, à part de me traiter de troll. Bravo à tous.

Je répond comme ça parcque p-ê je trouve pas le but de votre réplique, et essayer de me donner un semblant de crédibilité, vu que vous pensez que je sais pas de quoi je parle.

pscantland
05-24-2007, 12:15 AM
On ne fait pas que le penser, on l'exprime.

Félicitations pour votre bon programme...

habsfan
05-24-2007, 01:04 AM
That may be the case for Calgary, but Calgary does not equal Alberta. The province is slowly growing beyond oil so while Calgary could have some problems if Oil goes to $20/ brl I doubt we will see the crash like the 80's in Edmonton.

I know!;) That's why I said Calgary and not Alberta!

steve81
05-24-2007, 01:16 AM
Quand tu dis que Montréal va crever tu insultes chacun de nous au plus haut point monsieur.

Tu t'entends pas parler?

J'ai laissé passé ça au début pour permettre la discussion, mais tu continues à t'affirmer comme un troll de première classe, alors ça ne vaut pas la peine de discuter avec toi, tu vois les choses d'une façon et tu ne tiens pas à changer ta perception.

Vous prenez ça beaucoup trop personnel. d_jeffrey a très souvent critiqué la Ville d'Ottawa a bien des égards sur ce forum et jamais il n'a eu ce genre de réactions.

Montréal a de grands défis à relever et elle n'y arrivera pas si ses habitants (je parle pas du club d'hockey) s'imaginent que tout est correct. Montréal est carrément ignorée par le gouvernement provincial (attendez de voir le budget demain, au moins il y aura des baisses d'impôts) et le système de gouvernance ne tient pas la route (fusions, défusions, arrondissement, agglomération, etc...).

Pour ce qui est de la comparaison avec d'autres villes, bien sûr les comparaisons ne sont pas parfaites, mais il reste que Montréal traine toujours en arrière depuis quelques décennies. Tant mieux si ça s'améliore, mais il faut faire plus. S'assoir sur ses lauriers n'est jamais une bonne idée. Une ville a toujours besoin de leadership.

habsfan
05-24-2007, 01:27 AM
Wow, sérieusement, c'est pas fort comme réplique, l'autre qui est insulté parcque Montréal est entrain de crever, et qui peut pas prouver qui a du leadership assez fort pour renverser la situation. ET personne qui peut me réplique, à part de me traiter de troll. Bravo à tous.

Je répond comme ça parcque p-ê je trouve pas le but de votre réplique, et essayer de me donner un semblant de crédibilité, vu que vous pensez que je sais pas de quoi je parle.

écoutes, quand tu te pointe dans un thread et que tu affirmes que Montréal est en traîn de "crever"..tu penses tu qu'on va te lancer des fleurs? Le fait est que Montréal ne "crève" pas. La ville se relève d'une longue période difficile. ça fait 10 ans que l'économie va bien. Nous n'avons pas de ressources pétrolières, donc on ne peut pas payer notre dette aussi facilement. Mais avec notre économie diversifiée, pas mal plus que la majorité des autres villes Canadiennes, ça devrait aider à redresser le bateau.

Et comme quelques personnes t'ont déjà mentionnés, Montréal est une ville qui a 365 ans...les villes de l'ouest étaient des villages quand Montréal vivait le genre de "boom" que ces villes vivent aujourd'hui. C'est une ville mature, avec des problèmes d'une ville mature. quand les villes de l'ouest canadien auront 350 ans, je suis prêt à mettre ma main dans le feu qu'elles auront les mêmes problèmes que Montréal a aujourd'hui.

Tu compare des pommes avec des oranges! Tu veux comparé Montréal avec des villes qui sont similaires...compare la avec des villes comme Philadelphie, Boston, New-York, Detroit et même toronto(malgré que cette dernière n'a que la moitiée de l'age de Montréal) et tu veras que les choses ne sont pas si mauvaises que ça ici.

Tu veux d'autres arguments? Le taux d'innocupation au Centre ville de Montréal s'approche de la barre des 7% (7.1% au Printemps 2007), ce qui est EXCELLENT pour n'importe quel ville (qui ne bénéficie pas du Pétrole ou des grandes banques canadiennes). Même comparé avec les grandes villes américaine, Montréal est dans une meilleure situation(Chicago:15.2%, Philadelphia 12.4%, NYC 7.2%, San Francisco 8.6%, Baltimore 16.2%, Boston, 10.2%)!

habsfan
05-24-2007, 01:32 AM
Tant mieux si ça s'améliore, mais il faut faire plus. S'assoir sur ses lauriers n'est jamais une bonne idée. Une ville a toujours besoin de leadership.

Ça c'est vrai, mais quand les décisions poitiques se prennetn à Québec...ça n'aide pas la Métropole. Nous n'avons pas notre Queen's Park ici!;)

big W
05-24-2007, 03:40 AM
Tu veux d'autres arguments? Le taux d'innocupation au Centre ville de Montréal s'approche de la barre des 7% (7.1% au Printemps 2007), ce qui est EXCELLENT pour n'importe quel ville (qui ne bénéficie pas du Pétrole ou des grandes banques canadiennes). Même comparé avec les grandes villes américaine, Montréal est dans une meilleure situation(Chicago:15.2%, Philadelphia 12.4%, NYC 7.2%, San Francisco 8.6%, Baltimore 16.2%, Boston, 10.2%)!

Habsfan correct me if I am wrong on this. But I read it that you are pointing out the office vacancy rates in Montreal while appear high in when compared to the west and Toronto are faily low when compared with cities in the US. If I am correct on this you have made one error in this. The border does change things in that the regulation of mortgages etc in the US are different in the US vs Canada and they typcially have more vacancy vs Canadian cities. Not to mention the risk that developers will take in the US is higher so you normally function with a higher vacancy rate. Totally different ball game.

big W
05-24-2007, 03:51 AM
Et comme quelques personnes t'ont déjà mentionnés, Montréal est une ville qui a 365 ans...les villes de l'ouest étaient des villages quand Montréal vivait le genre de "boom" que ces villes vivent aujourd'hui. C'est une ville mature, avec des problèmes d'une ville mature. quand les villes de l'ouest canadien auront 350 ans, je suis prêt à mettre ma main dans le feu qu'elles auront les mêmes problèmes que Montréal a aujourd'hui.

Actually the cities in the west did not even exist 365 years ago. However just because Montreal has matured as a city comparatively that does not stop and should not stop Montreal from growing faster than them. I feel its the provincial governments that hold back the city. Look at Winnipeg as an example, it is newer than Montreal but has the same problems with the provincial government etc. Public policy is what hold the city back IMO not age of the city etc. Those are just excuses one makes. Toronto is older than Winnipeg yet which city booms and which city tread water. Which provincial government spends money on the city, which proivincial government steps back and lets the private invest flow while in Manitoba the government has to micromanage everything. There is no way one will tell me Toronto is an immature city, it is and yet it still booms. Queens Park puts Toronto's needs and economic growth at a higher priority than the National Assembly puts Montreal. My view is Montreal deserves better and to say its doing fine is shortchanging the city.

malek
05-24-2007, 04:15 AM
big w and steve, if you both followed this thread and some others (can't blame ya there's only that much time spent on ssp), you'll see that most forumers, including yours truly, say the same thing as you two.

We know that Montreal is weak politically, we know that for sure, we already mentioned it a 100 times! You guys are not telling us anything new here. Its not because we are mad at a troll that we put our heads in the sand.

Please keep your "you guys live in denial" crap to yourselves.

pscantland
05-24-2007, 10:57 AM
Habsfan correct me if I am wrong on this. But I read it that you are pointing out the office vacancy rates in Montreal while appear high in when compared to the west and Toronto are faily low when compared with cities in the US. If I am correct on this you have made one error in this. The border does change things in that the regulation of mortgages etc in the US are different in the US vs Canada and they typcially have more vacancy vs Canadian cities. Not to mention the risk that developers will take in the US is higher so you normally function with a higher vacancy rate. Totally different ball game.

Ce qui est vraiment le fun c'est que dans le fond ça ne PEUT JAMAIS aller bien ici... quand on veut comparer les salaires on peut se promener à fond entre les USA et ici mais quand on veut parler de taux d'innocupation du logement "Pouf!" on ne peut plus...

switch:
case: MTL > %us_canadian_city%; set MTL < %us_canadian_city%
defaultcase: MTL < %us_canadian_city%

C'est sans espoir. C'est programmé DEDANS la Matrix...

malek
05-24-2007, 12:53 PM
voyons voir maintenant: Toronto 6.9%, Montréal 7.0% en taux de chomage.

habsfan
05-24-2007, 02:31 PM

It might be little different in the U.S., but it still doesn't change the fact that with a vacancy rate of 7.1%, the market here is in excellent shape. To compare it to Calagary which has a vacancy rate of under 1%(which is pretty much unheard of across the world...with maybe the exception of Tokyo) is unrealistic.

habsfan
05-24-2007, 02:38 PM
Actually the cities in the west did not even exist 365 years ago. However just because Montreal has matured as a city comparatively that does not stop and should not stop Montreal from growing faster than them.

I know! What I was saying is that when Montreal was experiencing it's Boom (from the 1920's to the late 1960's) the other cities were but little villages. The point I was trying to make is that when Vancouver's aqueduc system will be 200 years old, and when their roads will be as old as ours, and when their infrastructure will as old as ours, we'll see if things will be as "rosy" as they are now. The same applies to most western cities.

Public policy is what hold the city back IMO

Queens Park puts Toronto's needs and economic growth at a higher priority than the National Assembly puts Montreal. My view is Montreal deserves better and to say its doing fine is shortchanging the city.

Two very good points!

elsonic
05-28-2007, 08:42 PM
bien des succès et des descentes en enfer sont dûs à des facteurs conjoncturels externes sur lesquels les autorités et la population n'ont aucune emprise.

qui sait ce que l'avenir nous réserve?

malek
05-30-2007, 02:32 PM
here we again again, from the très serious Star from Toronto:

TB patient quarantined after Montreal trip

May 30, 2007 08:27 AM
MIKE STOBBE

Associated Press

ATLANTA – A man with a form of tuberculosis so dangerous he is under the first U.S. government-ordered quarantine since 1963 told a newspaper he took one trans-Atlantic flight for his wedding and honeymoon and another because he feared for his life.

Health officials have questioned his decision to fly from Atlanta to Paris, and later from Prague to Montreal, citing the possibility that he could expose other passengers. The man told the Atlanta Journal-Constitution that while doctors told him they preferred that he put off his long-planned wedding in Greece, they didn't order him not to fly.

He knew that he had tuberculosis, but didn't think he was a danger, he said.

"We headed off to Greece thinking everything's fine," said the man, who declined to be identified in the newspaper because of the stigma attached to his diagnosis.

Dr. Steven Katkowsky, director of the Fulton County Department of Health & Wellness, said the man was told traveling was not advised.

The man flew from Atlanta to Paris on May 12 aboard Air France Flight 385. He returned to North America on May 24 aboard Czech Air Flight 0104 from Prague to Montreal, then drove into the United States at the Champlain, N.Y., border crossing.

The man, whom officials also did not identify, is at Atlanta's Grady Memorial Hospital in respiratory isolation.

He told the newspaper he flew into Canada to avoid U.S. authorities after they told him when he was in Italy to turn himself over to officials there due to the seriousness of the disease. He said he believed he had to return to the U.S. to get the treatment he needed to survive.

Officials at the Centers for Disease Control and Prevention have recommended medical exams for cabin crewmembers and passengers who sat within two rows of the man.

"This is a bacteria that is really transmitted through the air, and generally to people who are in closed spaces for very long periods of time," Dr. Julie Gerberding, director of CDC, told ABC's Good Morning America on Wednesday.

"So long air flights can pose a risk to some passengers, but short flights, or people who go onto an aircraft after a patient has left, are not at risk," she said.

The man told health officials he was not coughing during the flights. Other passengers are not considered at high risk of infection because tests indicated the amount of TB bacteria in him was low, said Dr. Martin Cetron, director of the CDC's division of global migration and quarantine.
CDC officials said the airlines were working with health officials to contact passengers. Those who should be tested will be contacted by health officials from their home countries.

Dr. Howard Njoo of the Public Health Agency of Canada said there appeared to be little chance that the man spread the disease on the flight into Canada. Still, the agency was working with U.S. officials to contact passengers who sat near him.

Air France-KLM has been asked by French health authorities to provide lists of all passengers seated within two rows of the infected man, a spokeswoman said Wednesday.

Daniela Hupakova, a spokeswoman for the Czech airline CSA, said the airline was informed about the man by U.S. officials. The crew of the flight underwent medical checks and all are fine, she said.

The airline was contacting passengers to recommend they undergo testing, and was cooperating with Czech and foreign authorities, she said.
The man told the Journal-Constitution the CDC contacted him in Rome during his honeymoon, telling him that he had to turn himself in to Italian authorities to be isolated and be treated. The CDC told him he couldn't fly aboard commercial airliners.

"I thought to myself: You're nuts. I wasn't going to do that. They told me I had been put on the no-fly list and my passport was flagged," the man said.

He told the paper he and his wife decided to sneak back into the U.S. via Canada. When he arrived back in the United States, he voluntarily went to a New York hospital, then was flown by the CDC to Atlanta. He is not facing prosecution, health officials said.

"I'm a very well-educated, successful, intelligent person," he told the paper. "This is insane to me that I have an armed guard outside my door when I've cooperated with everything other than the whole solitary-confinement-in-Italy thing.''

CDC officials told The Associated Press they could not immediately comment on the interview.

The man's wife tested negative for TB before the trip and is not considered a public health risk, health officials said. Health officials said they don't know how the Georgia man was infected.

The quarantine order was the first since the government quarantined a patient with smallpox in 1963, according to the CDC.

Tuberculosis is a disease caused by germs that are spread from person to person through the air. It usually affects the lungs and can lead to symptoms such as chest pain and coughing up blood. It kills nearly 2 million people each year worldwide.

Because of antibiotics and other measures, the TB rate in the United States has been falling for years. Last year, it hit an all-time low of 13,767 cases, or about 4.6 cases per 100,000 Americans.

Health officials worry about "multidrug-resistant" TB, which can withstand the mainline antibiotics isoniazid and rifampin. The man was infected with something even worse – "extensively drug-resistant" TB, also called XDR-TB, which resists many drugs used to treat the infection.

There have been 17 U.S. XDR-TB cases since 2000, according to CDC statistics.

The CDC's statement that the patient is at the low end of communicability "provides some reassurance," said Dr. William Schaffner, chairman of the department of preventive medicine at Vanderbilt University.

The highly dangerous form is "expanding around the world,'' particularly in South Africa, eastern Europe and the former states of the Soviet Union, he said.

Associated Press writers Malcolm Ritter in New York and Rob Gillies in Toronto contributed to this report.

Another news bit from a France newspaper (Le Nouvel Observateur)

Alerte à la tuberculose résistante sur deux vols transatlantiques
AP | 30.05.2007 | 09:43

Les passagers ayant emprunté le vol Air France 385 Atlanta-Paris le 12 mai dernier sont invités à consulter leur médecin. Un homme qui se trouvait à bord de l'appareil vient d'être placé en quarantaine aux Etats-Unis car il est atteint d'une forme très résistante de la tuberculose.

Le Centre de contrôle des maladies américain (CDC) dispense le même conseil aux voyageurs du vol Czech Air 104 Prague-Montréal du 24 mai.
C'est la première fois depuis plus de quarante ans que le gouvernement américain émet un arrêté de quarantaine. Le dernier remonte à 1963 et il concernait un malade de la variole.

L'homme atteint de tuberculose s'est rendu en France le 12 mai à bord du vol Atlanta-Paris. Il a ensuite gagné la République tchèque. Et il a quitté l'Europe à bord du vol Prague-Montréal. Il s'est ensuite rendu du Canada aux Etats-Unis par la route.

Lorsqu'il a appris qu'il était atteint d'une forme grave de tuberculose, il a coopéré avec les autorités, se rendant à l'hôpital de son plein gré. Il est hospitalisé à Atlanta pour une tuberculose à bacilles ultrarésistants (XDR-TB).

Comme il était potentiellement contagieux au moment de ses voyages en avion, le CDC recommande aux membres d'équipage et aux passagers assis à moins de trois rangées de lui de subir des examens médicaux. L'homme a expliqué aux autorités sanitaires qu'il n'avait pas toussé au moment des vols. Les autres passagers ont peu de risques de contracter la maladie car son taux de TB est faible, a précisé le Dr Martin Cetron, responsable du département "mouvements de population et quarantaine" au sein du centre de contrôle des maladies.

Dans un entretien à l'"Atlanta Journal-Constitution", le patient raconte qu'il s'est rendu en Europe pour son mariage et sa lune de miel. "Je ne voulais mettre personne en danger", assure-t-il. "Nous voulions juste rentrer à la maison pour être soignés".

Des responsables sanitaires lui avaient demandé début mai de ne pas se rendre en Europe. Il reconnaît qu'on lui avait recommandé d'annuler son voyage, mais il explique au journal qu'il ne voulait pas reporter son mariage. Le CDC ne lui a jamais dit qu'il n'était pas autorisé à quitter le pays, poursuit-il. Une fois de retour aux Etats-Unis, il s'est rendu dans un hôpital de New York, avant d'être transféré vers Atlanta. Il ne risque aucune poursuite, selon les autorités.

L'homme, qui n'a pas souhaité être identifié, dit avoir été contacté par le CDC à Rome, pendant sa lune de miel. On lui a alors demandé de se présenter aux autorités italiennes pour être placé en quarantaine et soigné là-bas. Afin de contourner leur interdiction de rentrer au pays, son épouse et lui se sont envolés pour le Canada, d'où ils sont rentrés aux Etats-Unis en voiture.

"Je suis quelqu'un de bien élevé et d'intelligent", assure-t-il. "Cela me semble fou d'avoir un garde armé devant ma porte alors que j'ai tout le temps coopéré, à l'exception de l'histoire de mise en quarantaine en Italie". Sa femme avait été testée négative au TB avant leur départ pour l'Europe.

La tuberculose tue chaque année près de deux millions de personnes à travers le monde. En septembre 2006, l'Organisation mondiale de la Santé (OMS) a exprimé son inquiétude quant à l'émergence de tuberculoses pharmacorésistantes virulentes, demandant le renforcement des mesures pour éviter une propagation mondiale des souches mortelles. Des travaux de recherche venaient en effet d'établir l'ampleur du problème posé par la tuberculose ultrarésistante, qui ne laisse pratiquement aucune possibilité de traiter les patients avec les antituberculeux actuels. AP

malek
05-30-2007, 02:41 PM
ccc

malek
05-30-2007, 02:41 PM
ddd

malek
05-30-2007, 02:44 PM
Both are written by the AP, titles are different, the text from le nouvel observateur is clearer about the wherabouts of the passengers who is from Atlanta.

The guy had TB in Atlanta, stopped by Mtl twice to circumvent american authorities about his conditions.

Lyle
05-30-2007, 04:33 PM
Whoa triple post!

Anyway, there is a public service component for people who may have been travelling to Montreal on the same flight. I agree that Toronto media often go out of their way to bast Montreal and Quebec, but I don't necessarily see it in this case.

malek
05-30-2007, 05:01 PM
damn stupid server!!! I post, server hangs, i refresh to check if there's something posted, nothing... i do it again and again!

malek
05-30-2007, 05:04 PM
well the title says it all Lyle, even if people don't read the article, it clearly means a person got TB after being in Montreal. It means our city has a TB problem and (inference) they shouldn't go there.

The guy passed by without staying here, he had before coming here, i mean come on. COME ON! :)

MolsonExport
05-30-2007, 05:17 PM
If you go lookin for it, you are sure to find it. A self-fulfilling prophesy.

I could spend my time looking for anti-ROC material (certain forumers come to mind, those making revolting statements comparing ROC to CRAP, KKKanada, etc.), and I could find PLENTY. Such material exists on both sides, but despite the quantity, it is thankfully but a very small proportion of the total number of articles.

malek
05-30-2007, 05:26 PM
lets see, a few disgruntled forumers, and a mass media newspaper with a huge title...

GDS
05-30-2007, 07:31 PM
If you look over the last 10 years in a Canadian context, Toronto and Calgary definitely top the list in terms of growth and development. Montreal definitely lags behind those two cities, but the difference between Montreal and Vancouver honestly is not that significant. Calgary obviously has an economic boon due to the oil industry and Toronto benefits from massive immigration and a concentration of foreign and local "Canadian" head offices. In this geopolitical (and geomorphic :)) context Montreal will almost always seem to be short handed.

1. Calgary
2. Toronto
3. Vancouver
4. Montreal

On the other hand considering the exodus Montreal experienced in the 70's and the political and language issues here. Montreal does compare favourably to many other like cities over the last decade.

Detroit
Philadelphia
Cleveland
Cincinnati
Pittsburgh
St.Louis
Indianapolis
Baltimore
Milwaukee

etc etc.. All these cities too are having a concentration of immigrates deciding to settle elsewhere despite the fact that in the 60's they were top destinations. These cities too are struggling to attract new and diverse investment because their manufacturing core is in decline. These cities too are burdened with high infrastructure maintenance costs that take away moneys from new or revitalization projects. As the global context expands, these are cities that we compete against more and more as well as our traditional canadian counterparts.

Nobody will claim that Montreal is doing amazing, no matter what, there is always room for improvement. How to achieve that as debatable as any other political issue, but to say that Montreal is falling too far behind of is falling apart is pretty naive.

Forums Directory